Атомна фізика (Середня освіта. Фізика)
Тип: Нормативний
Кафедра: експериментальної фізики
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 5 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 32 | професор Волошиновський А. С. | ФзО-31 |
Лабораторні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 32 | ФзО-31 | ст. наук. співробітник Гамерник Р. В. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 32 | ФзО-31 | професор Брезвін Р. С. |
Опис навчальної дисципліни
Дисципліна «Атомна фізика» є нормативною навчальною дисципліною з спеціальності 014 Середня освіта для освітньої програми бакалавра, яка викладається у 5-му семестрі в обсязі 4,5 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Атомна фізика – розділ загального курсу фізики, в якому вивчається будова і властивості атома, а також елементарні процеси на атомному рівні.
Мета – Ознайомлення студентів з послідовним розвитком сучасних уявлень про атомну будову речовини на основі квантової механіки, загальними питаннями атомної і молекулярної спектроскопії, новітніми досягненнями в галузі атомної фізики.
Завдання – Поряд з аналізом експериментальних результатів ставиться ціль приділити значну увагу теоретичному поясненню самих явищ. Навчити студентів критично оцінювати різні методи моделювання і математичного опису атомних процесів. Підготувати студентів до сприймання і глибокого розуміння спеціальних теоретичних курсів, зокрема квантової механіки, атомної та молекулярної спектроскопії.
Курс формує такі загальні (ЗК) та спеціальні компетентності (СК):
Загальні компетентності:
- ЗК3. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
- ЗК8. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Спеціальні компетентності:
- СК1. Здатність використовувати систематизовані теоретичні й практичні знання з фізики та методики навчання фізики у вирішенні професійних завдань.
- СК4. Здатність коректно застосовувати фізичні поняття, закони, принципи, теорії у поєднанні з необхідним математичним інструментарієм для пояснення фізичних явищ і процесів з використанням сучасних засобів навчання.
- СК9. Здатність до формування в учнів ключових і предметних компетентностей та здійснення міжпредметних зв’язків.
- СК12. Володіння базовими поняттями, аксіомами та постулатами загальної і теоретичної фізики, знання основних законів і принципів сучасної фізики та астрономії, вміння визначати межі їх застосування.
Програмні результати навчання (ПРН), на досягнення яких спрямоване вивчення курсу:
- ПРН5. Уміти оперувати базовими категоріями та поняттями спеціальності.
- ПРН13. Знати та розуміти основні поняття, закони, теорії, загальну структуру, предмет і методи дослідження фізики і астрономії та методики їх навчання, місце і зв’язки в системі наук, етапи історії їх розвитку.
- ПРН14. Аналізувати фізичні явища і процеси на основі фізичних законів, теорій, принципів, із застосуванням відповідних математичних методів.
- ПРН17. Розв’язувати задачі різних рівнів складності курсів фізики і астрономії в базовій середній школі, чітко й раціонально пояснює розв’язання учням.
- ПРН20. Володіти основами наукових досліджень, здійснювати самостійну експериментальну діяльність з фізики та методики навчання фізики з описом, аналізом та критичним оцінюванням експериментальних даних.
- ПРН22. Розуміти місце фізики та астрономії у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій.
Рекомендована література
Базова
- Білий М.У., Охрименко Б.А. Атомна фізика. – К.: Знання, 2009. – 559 с.
- Білий М.У. Атомна фізика. – Київ, 1973. – 396 с.
- Гайда Р.П. Атомна фізика. – Львів: Вид. Львів. ун-ту, 1965. – 356 с.
- Белый М.У., Охрименко Б.А. Атомная физика. – Киев, 1984.
- Находкін М.Г. Атомна фізика. – К.: КНУ, 1999. – 553 с.
- Глауберман А.Ю. Фізика атома та квантова механіка. – Київ. 1972.
- Матвеев А.Н. Атомная физика. – М.: Высшая школа, 1989. – 439 с.
- Шпольский Э.В. Атомная физика. т.І, т.ІІ. – М., 1963, 1974. 1982.
- Сивухин Л.В. Общий курс физики. Атомная и ядерная физика. Ч.1,2.Т.5. – М.: Наука, 1989.
- Иродов И.Е. Сборник задач по атомной и ядерной физике. – М.: Энергоатомиздат, 1984.
- Оптика и атомная физика (лабораторный практикум по физике) под ред. Солоухина Р.И. – Новосибирск: Наука, 1976.
Допоміжна
- Cавельев И.В. Курс общей физики. т.III. – М., 1971, 1979.
- Яворский Б.М., Детлаф. Курс физики. Т.3. – К.: Вища школа, 1973.
- В.С.Волькенштейн. Сборник задач по общему курсу физики. – М.: Наука, 1985.
- А.А.Остроухов. Розв’язування задач з загального курсу фізики. – К: Вища школа, 1986.
Інформаційні ресурси
Матеріали
- В.Ю.Курляк, Л.Т.Карплюк, М.Р.Тузяк. Практикум з курсу «Атомна фізика». Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. – 112 c.
- А.В. Франів, О.В. Бовгира. Задачі з атомної фізики. – Львів:Вид. центр ЛНУ, 2011. – 210 с.