Педагогіка вищої школи (105- Прикладна фізика та наноматеріали, ОПП Прикладна фізика та наноматеріали)

Тип: Нормативний

Кафедра: загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
94Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
916Мищишин І. Я.ФзПм-11

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
916ФзПм-11(1)Мищишин І. Я.
ФзПм-11(2)Мищишин І. Я.

Опис навчальної дисципліни

Курс розроблений для студентів ОПП Прикладана фізика та наноматеріали другого (магістерського) рівня фізичного факультету, спеціальності 105 Прикладна фізика та наноматеріали. Викладання курсу спрямоване на набуття студентами ґрунтовних знань та умінь, необхідних для організації продуктивної педагогічної взаємодії викладача і студентів в умовах закладу вищої освіти. У курсі представлено огляд теоретичних основ педагогіки вищої школи та створено умови для набуття студентами практичних умінь організації освітнього процесу у закладі вищої освіти, формування стратегії розвитку викладацької майстерності. Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

  1. Сучасний простір вищої освіти.
  2. Дидактика вищої школи.
  3. Психолого-педагогічна взаємодія викладача і студента.

У першому модулі розглянуто еволюцію розвитку систем вищої освіти в світовому та вітчизняному контексті, тенденції сучасних реформувань і викликів освітнього простору вищої освіти, питання наукометрії, рейтингування вищих закладів освіти. У другому модулі зосереджено увагу на аналізі дидактичних підходів, методів, форм, прийомів, принципів, які застосовують в освітньому процесі сучасних закладів вищої освіти. Конкретизовано специфіку здійснення контролю успішності студентів, умов формування навчальної мотивації, стимулювання самостійної роботи та наукової діяльності. У третьому модулі означено умови та прийоми налагодження продуктивної психолого-педагогічної взаємодії викладача зі студентами, засади успішної комунікації, шляхи формування психологічно комфортного середовища студентської групи, напрями роботи її наставника. Акцентовано увагу на феномені розвитку педагогічної майстерності викладача вищої школи, а також можливих деструктивних явищах в його професійному становленні.

Метою викладання навчальної дисципліни “Педагогіка вищої школи” є вироблення студентами особистісної концепції педагогічної діяльності у закладі вищої освіти, що є основою педагогічних знань та умінь.

Основними завданнями вивчення дисципліни ” Педагогіка вищої школи ” є:

  • формування у студентів знань головних положень сучасної філософії освіти;
  • формування знань, умінь  та навиків організації освітнього процесу у вищій школі;
  • набуття студентами умінь аналізу освітніх ситуацій у вищій школі та прийняття педагогічно доцільних рішень;
  • формування у студентів особистісного ставлення до гуманістичних цінностей викладача вищої школи та концептуального бачення власної викладацької діяльності.

 

Рекомендована література

Базова:

  1. Дидактика вищої школи: навч. посібник / О. О. Біляковська, І.Я. Мищишин, С.Б. Цюра. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2013.
  2. Барановська Л.В. Педагогіка та психологія вищої: школи: навч. посб. / Л.В.Барановська. – К.: НАУ, 2015. – 240 с.
  3. «Педагогіка вищої школи». Навчальний посібник. / Уклад. А.В. Лисенко – Полтава: ПолтНТУ, 2018. – 102с. http://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/5297/1/posibnukfinalredaktor.pdf
  4. Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2019. 472 с.
  5. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія. Навч. посіб. / В.А. Гладуш, Г.І. Лисенко. – Д.: Акцент ПП, 2014. – 416 с.
  6. Педагогіка вищої школи [Електронний ресурс] : підручник / В. П. Головенкін ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – 2-ге вид., переробл. і доповн. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. – 290 с. https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/29032/3/Higher_School_Pedagogypdf
  7. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. Вид. 2-ге, допов. Київ: Академвидав, 2018. 456 с.

Додаткова:

  1. Зайченко І., Теслюк В., Каленський А. Основи педагогічної майстерності та етики викладача вищої школи: підручник. Київ : Ліра-К, 2018. 484 с.
  2. Закон України «Про вищу освіту» http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/111-zakonukrayiny-pro-vyschu-osvitu
  3. Калашнікова Л. М., Жерновникова О.А. Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях : навчальний посібник. Харків, 2016. 260 с.
  4. Педагогіка вищої школи : навчальний посібник / О.І. Федоренко, В.О. Тюріна, С.П. Гіренко, С.М. Бойко, М.О. Котелюх, П.Д. Червоний, О.В. Медведєва; за заг. ред. О.І. Федоренко. Харків : ФОП Бровін О.В., 2020. 240 с.
  5. Інноваційні освітні технології: навчально-методичний посібник / упорядник Л.М. Прокопів. Івано-Франківськ, 2020. 172 с.
  6. Європейський простір вищої освіти: параметри якості та експертизи: навчальний посібник / Укладачі: Батечко Н. Г., Бульвінська О. І., Локшина О. І., Мосьпан Н. В., Проценко О. Б., Сисоєва С. О., Соколова І. В.; За ред. Сисоєвої С. О. Київ, 2020. 152с. URL:https://www.researchgate.net/publication/347524438_Evropejskij_prostir_visoi_osviti_parametri_akosti_ta _ekspertiz
  7. Мищишин І. Я. Професійне вигоряння менеджерів освітньої сфери: аналіз причин виникнення, шляхів запобігання й подолання. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. Випуск 34, Львів, 2019. – С. 163 – 170.
  8. Мищишин І.Я. Студент як суб’єкт педагогічної взаємодії у вищій школі. Навч.-метод. матеріали до вивчення теми “Суб’єкти педагогічної взаємодії у вищій школі” з курсу “Педагогіка вищої школи”. Львів, 2007. 56 с.
  9. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10- 2020.pdf

 

Силабус:

Завантажити силабус