Фізика
Тип: Нормативний
Кафедра: експериментальної фізики
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 32 | ст. наук. співробітник, доцент Антоняк О. Т. |
Лабораторні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 32 |
Опис навчальної дисципліни
Сучасна біологія, як одна з природничих наук, у своєму розвитку широко використовує досягнення інших наук як фізика, математика, інформатика та ін. Вивчаючи фізичні та фізико-хімічні процеси на молекулярному рівні, можна краще зрозуміти сутність і механізми фізіологічних процесів у організмі. Фізико-хімічні процеси, що відбуваються на різних рівнях організації біологічних систем є основою фізіологічних процесів. Підготовка висококваліфікованого спеціаліста-біолога повинна опиратись на фундаментальні знання з фізики. Без фізичних знань неможливе глибоке розуміння біофізики процесу дихання, руху крові в судинній системі, роботи серця, трансмембранному транспортуванню, електропровідності клітин і тканин, основ електрокардіографії, методів електролікування та ін.
Мета: Програма спрямована на підготовку фахівців, здатних до здійснення виробничо-технологічних робіт та комплексного виконання проектно-технологічних розрахунків, що пов’язані з використанням біологічних агентів та продуктів їх життєдіяльності.
Підготовка бакалаврів за освітньою програмою за спеціальністю «Біотехнології та біоінженерія» має комплексний, характер і зорієнтована на підготовку фахівців з науково-дослідницької і практичної діяльності у наукоємних галузях біотехнології – молекулярній біотехнології, промисловій мікробіології, інженерній ензимології, нанобіотехнології, екобіотехнології, опрацювання біологічних основ біотехнологій нового покоління, вивчення, конструювання, вдосконалення і використання у виробничих процесах об’єктів біотехнології на основі сучасних методів біофізики, біохімії, мікробіології, генетики, молекулярної біології, генної, геномної і клітинної інженерії, системної, синтетичної і інформаційної біології, які, у свою чергу, ґрунтуються на фундаментальних фізичних процесах і закономірностях та передбачають використання сучасних фізичних приладів та методів, наприклад, оптичної та електронної мікроскопії, абсорбційної та люмінесцентної спектроскопії, X- променевого впливу та аналізу, ультразвукових досліджень, методу мічених атомів, фоточутливих сенсорів та реєстраторів тощо.
Програма курсу фізики для студентів біологічного факультету передбачає поряд з викладанням традиційних класичних розділів, вивчення матеріалу, що стосується біофізичних явищ та процесів. У програмі використовуються приклади з біології, які дозволяють студентам глибше зрозуміти суть явища, показати роль фізики у поясненні біологічних процесів. Приклади, зазвичай, подаються в контексті матеріалу відповідного розділу з огляду на базову підготовку слухачів.
Викладання основних фізичних законів опирається на узагальнення експериментальних результатів з відповідним використанням математичного апарату. Ставиться за мету підкреслити роль експерименту у наукових дослідженнях. Лекційний курс передбачає використання демонстраційного експерименту та технічних засобів навчання.
Поряд з лекціями, програмою передбачені також лабораторні заняття, які повинні сприяти більш глибокому засвоєнню студентами теоретичних знань, виробленню у них практичних навичок.
Завдання:
- Засвоєння студентами фундаментальних фізичних понять, законів, теорій; забезпечення основ теоретичної підготовки для розуміння спеціальних курсів.
- Формування цілісних уявлень про природу, що відповідають сучасній природничій науковій картині світу; розвиток наукового стилю мислення.
- 3. Ознайомлення студентів з методами фізичних досліджень та сучасною науковою апаратурою, вироблення вмінь і навичок практичного застосування отриманих знань.
В результаті вивчення даного курсу студент повинен
Знати:
- 1. Основні фізичні поняття, закони, теорії та межі їх застосування; давати фізичне пояснення процесів, які відбуваються в природі.
- 2. Основні риси наукової картини світу; значення фізики і фізичних технологій при розвязуванні проблем біологічної науки, розуміти головні екологічні проблеми, пов’язані з використанням технологій, в основі яких лежать біофізичні процеси.
Вміти:
- Користуватись фізичною апаратурою та свідомо проводити експериментальні дослідження.
- 2. Обробляти результати вимірювань згідно вимог математичної статистики.
- Застосовувати здобуті знання на практиці, зокрема при розв’язуванні проблемних задач фізики та біології.
- Вміти застосовувати сучасні математичні методи для розв’язання практичних задач, пов’язаних з дослідженням і проектуванням біотехнологічних процесів. Використовувати знання фізики для аналізу біотехнологічних процесів.
Рекомендована література
Базова
- Кушнір Р.М. Курс фізики. Механіка. – Л.: Вид-во Львів. ун-ту, 2000. – 325 с.
- Кушнір Р.М. Курс фізики. Молекулярна фізика. – Л.: Вид-во Львів. ун-ту, 2000. – 325 с.
- 3. Вакарчук С.О., Демків Т.М., Мягкота С.В. Фізика. – Л.: Вид-во Львів. ун-ту, 2010. – 458 с.
- Стадник В.Й. Оптика та елементи атомної та ядерної фізики. Львів: ЛДУ. 2008. – 335 с.
- Антоняк О.Т. Курс фізики. Електрика і магнетизм. Львів: ЛДУ. 2009. – 324 c.
Допоміжна
- Федишин Я.І. Фізика з основами біофізики. Л.: Вид-во ”Світ”, 2005. – 423 с.
Інформаційні ресурси
- http://www.wikipedia.org.